Tuesday, December 11, 2012

Mario M.: ’OD ZEMALJSKIH DO SVEMIRSKIH PIJETLOVA’

Baš ovako bi bila
naslovljena knjiga stihova Nikole Šopa da banjalučka redakcija nije
požurila sa onim bezličnim - ’Izabrane pjesme’. A pijetao je
već u pjesnikovim ranim radovima dobio epitete mudraca od čovjeka
nepriznatog. Šop je s nestrpljenjem očekivao tu knjigu, taj svoj
’drugi dolazak’ u Banjaluku, grad njegovog odrastanja i
sazrijevanja.








U
tada intenzivnoj prepisci sa profesorom Matom Džajom s naročitim
entuzijazmom se sjećao đačkog perioda u banjalučkoj Realci.
Gimnazijska monografija koju je uz ’okruglu’ godišnjicu
pripremio pedantni profesor Džaja bio je povod da se u Gradu nešto
više priča o Šopu, jednom od najvećih bh pjesnika. Obilježavanje
njegovog sedamdesetog rođendana proteklo je skromno kao i sam
Pjesnikov život. Tišina prati svijet mnogih umjetnika, posebno
pjesnika.



B
neobičan pjesnik bio naš Nikola Šop! Pisao je o malim običnim
stvarima, o vrlini oskudnosti, o ljubavnom zanosu, a ni kasnije
opčinjen imaginacijom svemira nije pratio umjetničke trendove.
Ipak, jedna zbirka pjesama zasmetala je zaduženima za birokratsku
parolu o ideološkoj zaštiti ’naroda od opijuma’. Bili su
zbunjeni Pjesnikovim druženjem sa Isusom (’
Isus i ja pred
gradskim pijetlom’). U isto vrijeme u veliki
nesporazum bili su dovedeni i tvrdi krugovi etablirane crkve. Danas
začuđuje da su bile sporne slike kad Pjesnik doveze Isusa zaprežnim
kolima u bosansku provinciju, odnosno: Isus u kafani, čita novine,
umorna glava se spušta na Pjesnikovo rame, a oreol mu pada na jedno
uho... Pjevajući o malim ljudima, Šop demistificira a ujedno i
približava Božijeg sina. A pogrešno čitanje je rezultiralo
periodom zaobilaska Pjesnika u školskim programima i antologijama.



Prva putovanja u
Banjaluku iz rodnog Jajca (
mali grad/
nad kojim se nebo nisko uvijek muti/ Pod kojim prigušeno tutnji
vodopad)
, ona đačka, mladi
gimnazijalac je prevaljivao pješice, stazama gdje svaki kamen skriva
istoriju a svaki pogled otkriva ljepotu. Hodajući cestom je ’uvijek
zaustavljao korake promatrajući suri i tvrdi Bočac’, a krajolik
bosanski (riječna ogledala, vodopad, mlinski šumovi) utkao je u
svoje rane pjesme.



Gospodinu
Džaji je pisao o dobu provedenom u Gradu (
''moja
draga i nezaboravna Banjaluka
'')
i Realci (
''prava
burna košnica đačkih dana, veselih i tužnih, ali nezaboravnih
'').
Nakon zemljotresa je napisao:
''Kad
pomislim na cijelu banjalučku Gimnaziju, na njezin kolegijum, na
zbornicu, na đake i drugove, ne čudim se što su Banjalučani kad
su krčili razvaline porušene Gimnazije svi redom plakali. Osjećali
su kao da su se u tim ruševinama pokopali i njihovi mladi dani.
''
Živo se sjećao svojih školskih kolega i profesora latinskog,
deskriptivne geometrije, fizike...



Kada je ''navrnuo
kazaljke na vrijeme
''
školovanja u Banjaluci, Pjesnik je dobio poticaj za lirski tekst
''Prohujala
sadašnjost
'' u
kome se vinuo u prostor bezvremenskog uživanja uz drvorede sa
klupama, trgove pod mjesecom... ambijent u kome je osjetio prve
ljubavne strepnje i žudnje (
''...
ublažiti tvoje patnje dok je po divnim banjalučkim šetalištima
opadalo posljednje kestenje.
'').


U teškim uslovima
Pjesnik je nastavio školovanje u Beogradu, znanje latinskog koje je
ponio iz Realke omogućilo mu je da se jedno vrijeme izdržava
instrukcijama a kasnije i prevede kapitalna djela klasične
književnosti. Završava fakultet, susreće umjetničke autoritete,
počinje raditi i objavljivati knjige... a njegova poezija izaziva
pažnju i priznanja kritike.
Početak
svjetskog rata mu bitno mijenja život: pri bombardovanju Beograda u
napadu panike skočio je s balkona svog stana. Povreda kičme će
Pjesnika kasnije potpuno vezati za krevet. Tako je započeo njegov
zagrebački stvaralački period u kome nastavlja bogatu pjesničku i
prevodilačku aktivnost. Šop radikalno mijenja pjesničku tematiku i
sa običnih zbivanja podiže pogled ka svemirskim prostorima i ide ka
krajolicima vječnosti. Možemo samo nagađati koliki uticaj su
odigrale noći provedene u kabinetu fizike banjalučke Realke i
druženja s teleskopom i mjesecom.


Nikola Šop
je bio osuđen na horizontalni položaj ali njegovo tijelo uz pomoć
pjesničke levitacije se suprotstavlja fiksiranoj nepomičnosti, ono
spoznaje bestežinsko stanje, a pritom njegov duh luta pejsažima
beskonačnosti. U svojoj drugoj ’astralnoj’ fazi poezija
Pjesnikova postaje superiorna u zemlji i inostranstvu (’Svemirski
pohodi’, ’Kućice u svemiru’, ’Astralije’).



Njegovo pero
pravi još samo jedan izlet u zavičaj (poeme ’Bosanska
trilogija’).


Veliki pjesnik
Nikola Šop bio je skroman i jedinstven. Njegova Antonija je zapisala
riječi s kojima
se zaputio na posljednje
astralno putovanje:
''U
svakom filmu najljepši je kraj.
''





Njegov treći
dolazak u Banjaluku je realiziran u organizaciji Centralne banke
Bosne i Hercegovine - na novčanici od 100 KM ispod Pjesnikove slike
piše:


Nikola Šop


1904 – 1982













Mario




KUDA BIH VODIO ISUSA





Isuse blagi, u doba kasnih sati,


kad još bdiju siromasi tvoji,


skromnom krojaču odvest ću te, da ti


jedno obično odijelo skroji.




I obućaru malom, koji svu noć kuje


oštre čavle u teški potplat.


Dok tvornice cipela žučno bruje.


Milijun pari skuju za jedan sat.




Zatim čovjeku koji šešire pravi,


sa spuštenim obodom, da skriju bol.


Jedan će se nakrivit i na tvojoj glavi.


Prostran da u se primi i tvoj oreol.




Onda ćemo poći u krčmu kraj grada,


koja liči na stari, nasukani brod.


Gdje braća za stolom, od silnog jada


bacaju čaše i šešire na pod.




Prvi krik pijetla bit će britka strijela,


od koje će ti srce da krvari.


Drugi krik pijetla bit će mrak u dnu čela.


Prepoznat nećeš ni ljude ni stvari.




A trećim krikom kad se pijetli jave,


o Isuse, zateturat ćeš od bola.


Tvoj šešir će pasti s glave.


Šešir i aureola.








ŠUM PŠENICE





Iz luga vjetar dune u doba gluho


i zelenu plahtu niz obronke zatalasa.


Lelujanje se začuje tako suho.


To šumi dolinama klas do klasa.




Vrijedni domaćin kroz otvoren prozor sluša


šum klasja i smije se u duši.


I sve mi se čini kao da već čuje


kako se zrelo zrnje u hambare ruši.




Miris pšenice duša mi snažno diše.


I šum slušam, stojeći za ogradom od trnja.


O hvala ti, Bože, što se u klasju ovom njiše


i moja skromna šačica zrnja.





Nikola Šop



2 comments:

  1. Lijepo, s ljubavlju prema čovjeku i pjesniku.
    Nataša

    ReplyDelete
  2. Kad citam ovakve tvoje tekstove Mario, kao da vidim filigran, vezen od rijeci.

    ReplyDelete